marți, 10 mai 2011

Şi in Ţara Haţegului exista tradiţia ţestului

Am fost de curand intr-o vizita la muzeul Tarii Hategului din...Hateg si am fost placut surprins de muzeu in general, dar in special de multele accesorii dedicate coacerii si prepararii painii in vechime, expuse acolo. De cum am intrat, primul obiect pe care mi-a cazut privirea si care trona la loc de cinste, era un ţest haţegan. Habar n-aveam ca si pe-aci se obisnuia sa se coaca paine in ţest. Spre deosebire de cel oltenesc din lut, cel haţegan era facut intregral din...piatra. Era ca un clopot urias facut, asa cum am zis, dintr-o bucata de piatra, probabil de rau, cioplita si slefuita in asa fel incat sa foloseasca coacerii painii. Imi pare rau ca nu i-am facut poza, da' sigur o sa mai ajungem la acest muzeu, ce ni s-a parut mic, dar bine organizat. Am avut parte si de ghidaj, din partea unui mester cioplitor in lemn care are atelierul chiar in muzeu si care ne-a explicat cu rabdare istoria majoritatii obiectelor aflate in sala de muzeu. Eu bineinteles ca am insistat sa aflu amaunte despre tot ce era legat de pregatitul painii. Printre altele, am mai vazut si mori manuale de cereale si sare, cu piatra si tot felul de alte ustensile folosite de oameni in gospodarie. Maria cand a vazut toate obiectele facute de acest mester cioplitor, dar mai ales extrem de numeroasele pile pe care le folosea, a zis ca-i musai sa revenim. Ceea ce vom face sigur !

Niciun comentariu: