vineri, 25 noiembrie 2011

Desert cu maia, nu prea dulce...da' bun ( un fel de cozonac ) cu nuci, cacao si...colivă


Ieri, a fost o zi specială pentru noi aşa că am zis să pregătesc ceva deosebit.. Am făcut pizza şi un desert, ce se vroia a fi un cozonac. De fapt am vrut să fie un fel de antrenament pentru cozonacii de Crăciun aşa că am urmat reţetă de bază a unui cozonac clasic, însă bineînţeles că l-am plămadit cu maia (ca şi pizza de altfel). Pentru asta, de câteva zile am început să hrănesc maiaua cu făină 650 şi acum e aproape albă :)

Iată ingredientele folosite pentru aluat: 1 kg. de faină 650, 400 ml. lapte de vacă proaspăt muls (era călduţ) şi nefiert, 150 gr. zahăr, 150 gr. maia, 2 gălbenuşuri de la ouăle unor găini de curte, vreo 200 ml. de ulei, câteva linguri de şerbet de portocale, un praf de sare (aluatul a ieşit un pic prea tare, trebuia şi mai mult lichid, şi lapte şi ulei şi gălbenuşuri)

Pentru umplutură am folosit: nuci mărunţite din cuţit, albuşurile de la ouăle de mai sus, alte câteva linguri de şerbet de portocale şi un rest de coliva :)

Pentru aluat am amestecat toate ingredientele lichide apoi am urmat procedura clasică de la pâinile mele... faină cernută, maiaua peste ea, dizolvat sarea, zahărul, şerbetul în lapte + gălbenuşuri + ulei, turnat peste maia şi faină, amestecat... apoi restul.

După câteva împachetări şi o dospire scurtă, când glutenul se dezvoltase frumos, am divizat aluatul în 4 bucăţi egale din care am format tot atâtea " chifle " (ca şi în postul precedent), l-am întins şi am pus umplutură pe fiecare. Am rulat aceste bucăţi şi le-am împletit câte 2, formând 2 cozonaci pe care i-am mai pus la dospit în forme.

După câteva ore, i-am copt şi a ieşit ce vedeţi mai jos...2 prăjituri, nu foarte dulci, foarte consistente şi dense... din care aş mânca în continuu :)




6 comentarii:

eConsiliere spunea...

Oh,Doamne! pai, io acolo, langa voi, m-as ingrasa bine!;)

Turtita Fermecata spunea...

Pai Lumi deja a inceput ;)

Geta spunea...

Buna, imi plac cozonacii, arata foarte bine, nu prea maninc ca-mi da arsuri la stomac, probabil din cauza drojdiei ...eu nu stiu sa fac maia "hranita", incropesc citeodata pentru diverse aluaturi din putina faina si ulei si las sa dospeasca putin 15-30 minute.Nu da volum prea mare dar iese coca gustoasa.
Vad ca ai pus in aluat "150 grame zahar, citeva linguri de serbet dizolvate in lapte", si in umplutura ai pus "alte citeva linguri de serbet si un rest de coliva"... pentru doi cozonaci mi se pare ca ai pus destul dulce...nu inteleg cum de zici ca au iesit "nu foarte dulci" Spor mai departe.

Turtita Fermecata spunea...

Nu e mare lucru sa faci maia sau drojdie naturala, trebuie doar putina rabdare. Poti lua reteta chiar de aici de pe blog, pentru ca stii si tu..." natural e mai bine " ;)

Nici cozonacii astia nu erau foarte voluminosi, dar sigur erau foarte satiosi si gustosi.

Retetele de cozonac pe care le-am gasit cer in jur de 400-500 de grame de zahar la 1 kg. de faina in aluat si inca jumate din aceasta cantitate in umplutura.

5-6 lg. de serbet ( care a avut in total 400 gr. de zahar ) + cele 150 puse de mine si ce-o mai fi fost prin coliva, sunt destul de departe de cele 7-800 de grame cat s-ar cere in total la cozonacii " normali "...si asta se simte la gust.

Geta spunea...

Multumesc pentru lamuriri ! am luat reteta de maia hranita, o sa incerc sa vad ce o sa-mi iasa.
Am citit pe blog ca faci si mustar taranesc...sunt curioasa, folosesti exclusiv faina obtinuta din boabe de mustar sau amesteci in compozitie si alte tipuri de faina?

Turtita Fermecata spunea...

Sunt multe variante de a face mustar in casa...eu il fac din boabe pe care dupa ce le inmoi, o parte le rasnesc si o parte le las intregi. Nu mai adaug nici un alt tip de faina, doar diferite condimente, ierburi, ulei de masline, otet si alte chestii de genu' asta.