marți, 29 noiembrie 2011

Pâine mai mult sau mai puţin...bună. In România dar nu numai.

În vizita pe care au făcut-o de curând la noi prietenii noştri brutari englezi din Franţaam povestit vrute şi nevrute, despre pâine dar nu numai. Bineînţeles că am atins şi subiectul " calitatea pâinii în România " dar am extins puţin şi am povestit si despre calitatea pâinii în diferite ţări din Europa. A fost surprinzător să aflu că de ex., în pofida multor păreri, în Franţa, pâinea care se vinde în cele mai multe din magazine şi chiar brutării, este de o calitate care lasa mult de dorit... inclusiv baghetele, sau mai ales ele. 

Conform spuselor lui Ben, brutar artizan intr-un sat francez, cu greu poţi găsi o pâine cu adevărat bună în Franţa. El mi-a povestit cum din ce în ce mai mulţi brutari francezi folosesc aditivi şi amelioratori de panificaţie, premixuri şi... drojdie. Cu toate astea, mulţi din ei se lauda cu faptul că fac pâine cu " levain " (drojdie naturală/sălbatică/maia). Asta pentru că nu există o lege (dealtfel nici în România) care să îi oblige ca atunci când folosesc drojdie, să nu aibă dreptul să spună că pâinea e plămădita cu maia. Desigur, există şi brutari oneşti şi pâine bună în Franţa (ca şi în multe alte ţări, inclusiv în România), numai că trebuie să cauţi mult ca să găseşti asemenea locuri.

Coincidenţă face că în aceiaşi zi în care aveam acesta discuţie cu Ben şi Charlotte, să aud la radio o ştire ce m-a surprins şi care zicea că o bună parte din pâinea pe care o mănâncă italienii... provine din România. Pentru ca ştirea nu dădea foarte multe detalii, am căutat pe net şi am găsit acest articol care confirmă şi da amănunte concrete despre această situaţie. Întrebându-i pe oaspeţii mei, mi-au confirmat şi ei că de multe ori în Italia găseşti pâine mai proastă ca în... UK (unde calitatea pâinii lasa foarte mult de dorit)

Aşa că, luând exemplul Teodorei de la Stanciova (care a publicat de curând o hartă numită " Romania altfel "), voi încerca să fac şi eu o hartă cu locurile din România unde ştiu sigur (pentru că am văzut procesul de producţie) că se face o pâine cu adevărat bună. Sper că o astfel de harta să fie de folos celor care s-au săturat de gustul de carton al pâinii obişnuite de la magazin şi vor să (re) descopere gustul unei pâinii făcute în brutării, unde cei care o fac pun multă pasiune şi dragoste dar nu pun nici un fel de adaosuri mai mult sau mai puţin chimice. 
Astfel " mancatorii de paine ", vor putea găsi şi identifică mai uşor locurile din ţară unde se poate găsi o pâine cu adevărat bună.




Niciun comentariu: